loading...
جایگاه امام رضا(ع) درفرهنگ ایرانیان
علی شرقی؛میلاد نظری بازدید : 11 دوشنبه 10 تیر 1392 نظرات (0)

 

شناخت انسان و راز خلقت : خدایا! مرا خلق نمودی، در تاریکی های سه گانه و میان گوشت و پوست و خون جایم دادی مرا موجودی کامل و سالم بدنیا آوردی و از همان کودکی مرا از حوادث و بلایا حفظ کردی. الها! مرا با مهر مادر گرما بخشیدی، به من گوهر نطق دادی و نعمتت را بر من تمام کردی. فطرتم را به کمال رساندی، حجتت را بر من تمام کردی و معرفت و شناختت را به من الهام نمودی. خدایا! بیدارم کردی که سپاس و ذکر تو را گویم، عبادتت را بر من واجب ساختی و آنچه پیامبرانت آورده اند را به من آموختی. به لطف خود مرا از خاک پاک آفریدی و راضی نشدی که نعمتی را از من دریغ کنی. خداوندا! من به حقیقت ایمانم گواهی می دهم و به توحید خالص و صریحم، گواهی می دهم به باطن مکنون و نادیدنی ام و آنچه درون لبهای من پنهان است...گواهی می دهم به پرده قلبم، گوشت وخونم، انگشتان دست و پایم، خواب و بیداری ام و رکوع و سجودم. گواهی می دهم که اگر قرنها زنده بمانم تا شکر یکی از نعمتهای تو را به جا آورم هرگز نمی توانم و ناتوانم از شمارش نعمتهایت.

خواسته های انسان از خداوند : پروردگارا! در سرنوشت من خیر و برکت مقدر فرما و مرا به خاطر گناهانم به بدبختی دچار مساز، قلبم را با نور یقین روشن بدار و عملم رابا اخلاص همراه ساز! غم را از دلم بزدای، عیوبم را بپوشان و شیطان را از من دور ساز... مرا از رنج های دنیا و آخرت رهایی بخش و از من و دین من پاسداری نما و مرا به غیر خودت وامگذار، پناه می برم به نور تو الذی اشرقت له الارض و السموات...

حضرت سیدالشهدا پس از بیان نعمتهای الهی و اقرار و اعتراف به لطف پروردگار درس رستگاری و بندگی را به ما می آموزند و با چشمان اشکبار دعای عرفه را اینگونه به پایان می برند: یا اسمع السامعین و یا ابصر الناظرین یا اسرع الحاسبین و یا ارحم الراحمین خداوندا! بر محمد و خاندانش درود فرست و حوائجم را برطرف نما و مرا از آتش دوزخ رهایی بخش، جز تو پروردگاری نیست، تویی یکتا و بی شریک و توانا بر همه چیز.

چه زیباست که ما نیز همچون مسافران سرزمین عرفات در هرکجا که هستیم چه در مکه چه در کربلا چه در مشهد و در هر کجای این کره ی خاکی در روز عرفه از دریای معرفت حق سیراب شویم و با ناله و اشک و استغفار زنگار غفلت و حق ناشناسی را از دلهایمان بزدائیم و از کلام جانبخش امام حسین(ع) در دعای عرفه درس خداشناسی و کمال بیاموزیم. بیائید از عرفات راز آفرینش را بیاموزیم و آرزو کنیم که روزی ما نیز با شناخت و معرفت توفیق حضور در عرفات را پیدا کنیم. « اللهم ارزقنا حج بیتک الحرام »

راستی شاید بگویید داریم از بحث امام رضا خارج می شویم . درسته یه کمی خارج شده ایم اما امروز درک عرفه ما را به امام رضا ( ع ) نزدیک می کند . لذا بر من سخت نگیرید . هدف ما ارائه آن چیزی است که علی بن موسی الرضا (ع) آن را می خواهد . ان شاء الله

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 22
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 32
  • بازدید ماه : 30
  • بازدید سال : 185
  • بازدید کلی : 706
  • کدهای اختصاصی

    صداياب